perjantai 5. huhtikuuta 2013

Sykkeistä ja niiden järjettömyydestä

Olen varmaan joskus sivulauseessa maininnutkin, että mun sykkeet on ihan mitä sattuu? Tai ei ne ihan mitä sattuu ole, ne on pääsääntöisesti aina ja joka kerta ihan tapissa. Nyt just en halua kuulla, että tee lisää peekoota. Mä. Yritän. Oikeesti. Paljon.

Juoksuja on nyt juostu jo useampi vuosi ja joka kauden alussa alan tahkoamaan saman ongelman kanssa. Kävellen sykkeet ei nouse pk-alueelle ja juosten menee välittömästi yli. Vaikka olen haarat rakkuloilla tahkonnut talven pk-spinningiä (ja siinä onnistunut!), niin ei. Se ei vaikuttanut ainakaan vielä millään tavalla juoksusykkeisiin.

Jännäksi sykealueiden määrittämisen tekee ilmeisesti se, että mulla on korkea maksimi (esim. Hämeenlinnan kaupunkimaratonin kympin maalisuoralla lasissa oli 201, enkä ollut edes oksentamisen partaalla) ja matala leposyke (n. 50-52).

Erisorttiset laskurit ja taulukot on kahlattu läpi jo moneen otteeseen löytääkseni sen pk-tason, mihin pitäisi oikeasti pyrkiä. Esim. laadukkaan kuntoilujournalismin riemuvoitto Kunto Plus tarjoaa tämänkaltaista laskuria:





Tämän taulukon mukaan taas mennään suht samoilla tasoilla, mutta vähän eri termeillä...  Punaisella mun omilla tiedoilla lasketut arvot.

Sykealue 127-142 on just se, mihin en saa osumaan minkäänlaista harjoitusta. 142-155 on sekin yhtä tervassa tarpomista ja tuskaa. 155-172 sykealue on se, millä tuntuu että juoksu rullaa ja kulkee ja josta nautin eniten.

172-188 haarukkaan menee 21,1km rantamaratonin puolikkaat, joissa suoritusta on kestänyt kuitenkin pitkästi kolmatta tuntia enkä ole ollut ihan lähellä kuolemaa kuitenkaan. Kai.

Tänään kävin kuitenkin lenkillä. Kevyttä hölkkää ja kävelyä heti, kun syke pomppas lähelle tai yli 150. Sain keskisykkeeksi 146 ja että oli ärsyttävää sekin. Jalat ois vienyt, mutta ei voinut antaa mennä. Yritin ajatella, että ei tämä nyt ole hassumpaa. Ihanassa keväisessä säässä lenkkeillä, vaikka kävellen... Tosiasiassa  vähän vitutti  harmitti silti. Mä. Haluan. Juosta.

DHL:n poika toi just uudet tossut.
Nike Flex Experience

Nike Pegasus + 29
Ja koska mä v*ttuunnuin arpomaan sykealueitani, niin varasin itselleni parin viikon päähän tasotestin laktaattimittauksin Pasilaan. Perse ei kestä, mutta toisaalta sehän menee pilalle juosten joka tapauksessa.

Nyt viikonlopuksi naisten kanssa Himokselle. Dietataan taas maanantaina!


2 kommenttia:

  1. Samoja sykealuepohdintoja olen minäkin pyöritellyt mielessäni muutaman päivän ajan! Hankalaa tosiaan löytää netin syövereistä mitään eksakteja sykerajoja, kun ollaan kaikki kuitenkin niin yksilöitä. Oon ennen aina vetänyt juoksulenkit fiiliksen mukaan eli sykkeet on huidelleen 150-160, ja vasta kaksi viimeisintä lenkkiä olen juossut paljon maltillisemmin. Päätin, että peruskestävyyssykealueeni olkoon 140 alapuolella, eli kahdella viime lenkillä keskisykkeeksi on tullut 139.

    Olen kyllä yllättäen tykästynyt tuohon hitaampaankin menoon ainakin näin kahden lenkin jälkeen, vaikka toki odotan jo innolla seuraavaa kovempaa lenkkiä. Jonain päivän pitäisi malttaa selata uudelleen läpi kaikenmaailman internetsivuja ja löytää vähän varmempaa tietoa noista sykkeistä.

    Mielenkiinnolla jään odottamaan sun tasotestikokemuksia, jospa sitä itsekin joskus innostuisi moiseen! :)

    VastaaPoista
  2. Tuo laktaattimittaus on kyllä hyvä sulle tässä kohtaa! Nimittäin voi ollakin niin, että sykealueet on oikeasti erilaisia kuin mitä taulukot antaa ymmärtää. Näin ollen juoksukin voi tuntua luonnollisemmalta, kun syke saa olla korkeampi. Mielenkiinnolla odotan tuloksia ja sun fiilistä!! :)

    VastaaPoista

Kommentoi. Anna ehdotuksia. Neuvo. Kritisoi. Kysy. Kehu. Hauku.