keskiviikko 19. syyskuuta 2012

Kotona!

Reissussa oli aivan ihanaa, mutta vielä parempaa olla kotona.

Matkarapsa tulee tässä:

Meillä oli siis varattu kahden yön / kolmen päivän pikavisiitti Latvian Riikaan. Luvassa oli laatuaikaa aviopuolison kanssa mummon tullessa hoitamaan jälkikasvua. Lähtö oli Helsinki-Vantaalta maanantaina 9:30 ja perillä oltiin hieman ennen klo 11. Lentokentältä taksilla vanhan kaupungin nurkille aikaa tappamaan, koska hotellihuoneen sai vasta klo 13.  Mentiin istumaan puistoon, jossa on myös "Rakastavaisten silta", johon avio-/kihlaparit laittavat liittonsa symboliksi riippulukon, lemmenlukon.  Me ei laitettu lemmenlukkoa, vaan yritettiin kuumeisesti selvittää missä ollaan ja minne menossa. Onneksi kartanlukutaitoni on... No.... Auttava.

Hilppastiin matkatavaroinemme hotellille, joka ei onneksi ollut ihan hirmuisen matkan päässä keskustasta. Tai siis ei olisi ollut, ellei oltaisi kierretty varmaan kilometriä paria ylimääräistä. Hotelli oli Art Hotel Laine. Hotellin kriteerina oli lähinnä sijainti ja edullinen hinta (koko reissu yhteensä matkoineen oli meiltä molemmilta reilusti alle 400€), mutta hintaansa nähden hotelli olikin yllättävän siisti, ainakin verrattuna siihen murjuun hotelliin, jossa Krakovassa oltiin. Huoneessa oli parisänky ja boonuksena vielä iso kylpyamme, jota hyödynnettiin molempina iltoina. Kollaasin keskimmäisessä kuvassa on muuten Freedom Monument, joka oli aika näyttävä.

Hotellilla otettiin pienet päiväunet, koska relaamaan ja rentoutumaan sinne oli tultu. Päiväunien jälkeen lähdettiin vanhaan kaupunkiin, istuttiin ravintolassa, syötiin epäterveellisesti ja juotiin herkkukahveja. Myöhemmin illalla käytiin vielä paikallisessa juottolassa siidereillä/bisseillä ja naureskeltiin viettävämme yhteistä aikaa. Molemmat omien tabletiensa takana dataamassa...
Käytiin shoppaamassa vähän naposteltavaa hotellihuoneeseen sekä matkan tärkein ostos. Tuliaiset pikkumiehelle. BeyBladien kanssa tyytyväisenä hotelliin kylpyyn nauttimaan rentona oleilusta.

Tiistaina syötiin aamiainen hotellilla ja lähdettiin suunnistamaan kohti Riga Zoota. Googletettiin koordinaatit ja järkevin lähestymistapa ja suunnistettiin etsimään pysäkkiä, josta päästäisiin oikeaan suuntaan menevään raitiovaunuun. Löydettiin ihmeen helpolla. Olin laittanut päälle ylävasemmassa kuvassa olevan t-paidan ja farkkujen lisäksi nahkatakin ja se oli aivan liikaa. Riiassa paistoi aurinko ja t-paidalla tarkeni aivan mainiosti! Eläintarhassa ihmetellessä meni muutama tunti vallan rattoisasti. Tuli nähtyä lajitoverini virtahepojen lisäksi liuta muita enemmän ja vähemmän eksoottisia eläimiä ja hyönteisiä. Kyllä. Myös kammottavia jättitorakoita, jotka onneksi oli visusti lasiterraarioissaan. Kyllä. Siellä oli myös järkyttäviä karvaisia hämähäkkejä ja iljettävän rumia sammakkoeläimiä. Yh.

Eläintarhan jälkeen syömään ja sen jälkeen eksyttiin isoon ostoskeskukseen, jossa oli vaatekauppoja ja kenkätaivaita toinen toisensa jälkeen. Ostoskeskuksen kolmannessa kerroksessa oli muutama sport outlet-myymälä JA NIKE OUTLET. Siellä oli aivan mielettömiä herkkuja hyllymetreittäin. Sääli, että budjetti ei ollut rajaton, vaan itseasiassa hyvinkin niukka. Yhden topin ostin silti. Muuten pidättäydyin ihmeen hyvin shoppailusta. Ostin itseasiassa vain kahdet puolimittaiset lököstelypöksyt ja uuden käsilaukun ja t-paidan, jossa oli teksti " TOO LATE TO DIE YOUNG". Yep.

Shoppailun jälkeen kohti hotellia. Matkalla pysähdyttiin vielä iltapalalle ja "home made" - limonadille (kollaasin ylävasen) joka oli mielettömän ihanaa. Siis vettä, joka oli maustettu hedelmillä, mintunlehdillä ja jollain makusiirapilla. Ihanan raikasta ja lähti jano. Kuvassa EI siis ole mitään sangriakannua, luulitte kuitenkin. Lähtöpäivänä oltiin hotellilla huoneen luovutukseen asti, jonka jälkeen taas kerran chillailtiin kahviloissa ja nautittiin herkkuruokia ja herkkukahveja...

Kaupunkina Riika oli tosi kiva. Pieni, mutta silti juuri sopivan kokoinen lyhyelle visiitille. Tekemistä riitti ( ja olisi ollut enemmänkin, jos olisi jaksanut mennä museoihin), eläintarha oli kiva ja shoppailumahdollisuuksiakin on sen verran, että rahoistaan pääsee kyllä eroon, jos haluaa. Hintataso tosin ei enää mikään huippuedullinen, vaikka ravintolassa melko edullisesti söikin. Harmitti, ettei Jurmalassa sijaitseva Akvaparks ollut nyt auki, sinne olisin halunnut päästä.

Terveellistä?! Not.
Vanhasta kaupungista

Ortodoksikirkko
Kirkon torni ja Riian vanhaa kaupunkia

Ainiin. Se outlet ostos. Sen te halusitte kuitenkin nähdä.

1. Tunnelma näyttää siltä, että tässä alkaa tehdä mieli varata pientä syyslomamatkaa.. :) Oli varmasti kiva reissu!

2. Riika on ihana kaupunki, ja sun kuvia katsellessa tuli fiilis että sinne pitää päästä uudestaan :)

3. Kävittekö laittamassa rakkauslukon? ;) Ihana! <3

4. Ei laitettu, kun ei muistettu koko lukkohommaa sinne mennessä.

Kommentoi. Anna ehdotuksia. Neuvo. Kritisoi. Kysy. Kehu. Hauku.